Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przejścia dla pieszych w Toruniu. Po interwencji „Nowości” idą zmiany. Gdzie jeszcze torunianie oczekują korekty?

Katarzyna Kucharczyk
Katarzyna Kucharczyk
Jednym z przejść wskazanym do korekty jest skrzyżowanie Szosy Chełmińskiej z ul. Bartkiewiczówny.
Jednym z przejść wskazanym do korekty jest skrzyżowanie Szosy Chełmińskiej z ul. Bartkiewiczówny. Grzegorz Olkowski
W ubiegły wtorek przekazaliśmy do Miejskiego Zarządu Dróg sugestie mieszkańców w sprawie bezpieczeństwa oraz płynności działania sygnalizacji świetlnej na trzech przejściach dla pieszych. Zostały one rozpatrzone. Czytelnicy „Nowości” przesłali nam kolejne uwagi i propozycje. Gdzie jeszcze potrzebna jest korekta?

Dwa przejścia w centrum Torunia

Jednym z najczęściej wskazywanych przejść dla pieszych przez mieszkańców Torunia było przy Szosie Chełmińskiej przy skrzyżowaniu z ul. Odrodzenia, niedaleko Cinema City. Mieszkańcy wskazywali m.in. to, że na zielone światło czeka się bardzo długo oraz że łatwo tam o potrącenie. Wskazano, że gdy samochodów jadących od strony Czerwonej Drogi i skręcających w Szosę Chełmińską jest dużo, zdarza się, że przejeżdżają przez przejście na pieszych, na którym zapaliło się już zielone światło. Co na to Miejski Zarząd Dróg?

– Sygnalizacja na skrzyżowaniu NOT działa zgodnie z projektem. Przeprowadzana wizja lokalna nie wykazała nieprawidłowości. Pojazdy jadące ul. Czerwona Droga i wykonujące manewr skrętu w lewo w ul. Szosa Chełmińska prowadzone są na sygnalizacji kierunkowej skrętu w lewo. Dlatego też jadą bezkolizyjnie i nie może zachodzić konflikt z pieszymi, pod warunkiem że wszyscy stosują się do wyświetlanych świateł na komunikatorze – informuje Ireneusz Makowski, dyrektor MZD.

Drugim frustrującym mieszkańców przejściem dla pieszych było to przy alei 700-lecia Torunia, gdzie znajdują się aż trzy przejścia do pokonania, na których czerwone światło pali się długo. Szczególnie odczuwalne jest to na przejściu od strony Czerwonej Drogi, gdzie samochody wykonują manewr w prawo w kierunku cmentarza św. Jerzego. Przechodnie i rowerzyści wybierają przejście na czerwonym świetle bądź idą „na dziko” przy parkingu Cinema City. Problematyczne jest także przejście przy przystanku tramwajowym Osiedle Młodych, gdzie zielone światło pali się bardzo krótko.

– Praca sygnalizacji świetlnej na Placu Niepodległości jest zgodna z projektem. Analiza jej działania wykazała, że przejście dla pieszych jest dość uciążliwe. Korekta pracy sygnalizacji świetlnej zostanie wprowadzona w ramach budowy Trasy Staromostowej, która rozpocznie się w maju 2024 roku – zapewnia Ireneusz Makowski.

Przejście przy Broniewskiego w Toruniu

Mieszkańcy Torunia wskazali również, że korekty wymaga przejście dla pieszych przy Pasażu Zieleniec w stronę Centrum Handlowo-Rozrywkowego Toruń Plaza. Przejście przez ul. Broniewskiego od pasażu w stronę CHR Toruń Plaza jest mocno uczęszczane, ale brakuje tam sygnalizacji świetlnej, która kierowałaby ruchem.

– Sugestie w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na placu Skalskiego są uzasadnione i wymagają przebudowy skrzyżowania. Mając na uwadze potrzebę wprowadzenia zmian, zadanie zostanie wpisane na do propozycji budżetu na 2025 rok – informuje Ireneusz Makowski.

Kolejne propozycje korekty przejść dla pieszych

Pod opublikowanym na naszym Facebooku materiale pojawiły się komentarze wskazujące przejścia do korekty. Czytelnicy przysłali także do naszej redakcji maile z propozycjami zmian. Gdzie jeszcze potrzeba zmian?

  • Przejście dla pieszych na skrzyżowaniu Wyszyńskiego z Konstytucji 3 Maja. Jak wskazuje Czytelniczka, przejście przez ul. Konstytucji przez przejście dla pieszych z torowiskiem to wyścig z czasem, szczególnie dla osób starszych oraz z niepełnosprawnościami.
  • Przejście dla pieszych przy Szosie Chełmińskiej, na wysokości Lidla i ul. Harcerskiej – na zielone światło piesi czekają bardzo długo. Podobnie jest przy Szosie Chełmińskiej na wysokości Liceum Akademickiego, a także na skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej z ul. Bema.
  • Przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej oraz Bartkiewiczówny – po naciśnięciu guzika włączającego zielone światło czeka się bardzo długo. Jest to jeszcze zrozumiałe w godzinach szczytu, ale np. w sobotę lub niedzielę rano, gdy zupełnie nie ma ruchu, bardzo denerwujące jest bardzo długie czekanie na zapalenie zielonego. Wiele osób po prostu przechodzi tam na czerwonym świetle.
  • Ul. Okólna od skrzyżowania z ul. Podgórską od przychodni lekarskiej Rudak Med do sklepu Torimpex – brak potrzebnego przejścia dla pieszych.
  • Skrzyżowanie ul. Broniewskiego z ul. Sienkiewicza oraz ul. Broniewskiego z ul. Reja, gdzie są długie ciągi świateł tworzące korki.
  • Skrzyżowanie ul. Wiązowej oraz ul. Lelewela – brakuje tam przejścia dla pieszych na tzw. przycisk. Czerwone światło pali się długo, przez co mieszkańcy wybierają przejście dla pieszych „na dziko” kawałek dalej, o czym świadczy wydeptana ścieżka po obu stronach. Ponadto mieszkańcy wskazują, że rosnące przy ul. Wiązowej drzewa utrudniają widoczność drogi, zarówno dla pieszych, jak i kierowców. Jest tam wjazd na trasę średnicową.
  • Ul. Osiedlowa – krzyżuje się z kilkoma strefami zamieszkania, ale brakuje tam przejść dla pieszych. Jedyne przejście znajduje się przy skrzyżowaniu z ul. Morycińskiego (koniec osiedla) z dala od drogi dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 5.
  • Ul. Podgórska – wysiadając na przystanku Park Tysiąclecia, nie można iść dalej w stronę dworca, ponieważ kończy się chodnik, a przejścia nie ma. Wiele osób przechodzi tam „na dziko”, nie widząc dokładnie, czy coś nadjeżdża, ponieważ z lewej strony jest zwężenie dwóch pasów od strony Rudaka, z prawej strony natomiast jest lekki zakręt.
  • Ul. Podgórska – przystanek Podgórska w stronę Dworca Głównego. Znajdują się tam progi zwalniające (omijane środkiem drogi, gdy nic nie jedzie), przejścia jednak brakuje. Wiele osób przechodzi tamtędy „na dziko”, ryzykując, ponieważ nie ma tam dobrej widoczności – na rogu jest mur, drzewa i budynek do rozbiórki.

Bezpieczeństwo przejść dla pieszych dla mieszkańców nie jest obojętne, o czym świadczą nadesłane propozycje. Uwagi naszych Czytelników przekazaliśmy do Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. Do tematu przejść dla pieszych powrócimy, gdy uzyskamy odpowiedź. Gdzie jeszcze przydałaby się korekta? Swoje propozycje można przesyłać na [email protected] lub [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto