Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Do Muzeum Zachodniokaszubskiego w Bytowie zawitał duch XXI wieku. Fantastyczne filmiki na YouTube

Maria Sowisło
Maria Sowisło
Dokładnie 110 filmików ma na swoim kanale na YouTube Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie i już 45 subskrypcji oraz w sumie 4,5 tys. wyświetleń. Rekordy popularności bije filmik o życiu i twórczości Antoniego Peplińskiego.

Na początku marca muzea w całej Polsce zostały zamknięte z powodu pandemii koronawirusa. Nie oznaczało to wcale, że wszyscy muzealnicy mieli wolne. W Bytowie na pewno nie, bo szybko przystąpili do działania niemal w podziemiu. - Pojawiła się potrzeba zaznaczenia swojej obecności w mediach społecznościowych. Realizowaliśmy co prawda swoje statutowe zadania, takie jak opracowanie zbiorów i konserwacje ale tej pracy nie widać na zewnątrz. Wymyśliliśmy sobie kanał na YouTube, który uruchomiliśmy dokładnie 20 kwietnia. Kustosze dostali zadanie, z którego się nawet ucieszyli.

Mamy wiele fajnych rzeczy, „skarbów”, opowieści, eksponatów i filmików, które grzęzną w biurkach, magazynach. Do tej pory spoczywały na twardych dyskach. Właściwie nie było okazji czy pomysłu by się tym wszystkim pochwalić. Poza oczywiście wystawami. Pomyśleliśmy więc, żeby to wrzucać na YouTube. Zawsze to zostanie, nawet jak muzeum już nie będzie

- mówi żartując Tomasz Siemiński, dyrektor Muzeum Zachodniokaszubskiego w Bytowie. - W sumie zaangażowało się w to pięć osób: kustosze z działu artystyczno-historycznego, etnograficznego i ja – dodaje dyrektor. Przyznaje jednocześnie, że początki wcale nie były łatwe. I nie chodzi tu tylko o nowy przekaz, a o tak prozaiczną - mogłoby się wydawać – obsługę sprzętu do nagrywania, programów do obróbki zdjęć i filmów, podkładania dźwięków, czytania… - To była chyba największa trudność. Wszyscy korzystaliśmy i nadal korzystamy z darmowych programów. Mamy budżet, w którym każda złotówka jest ważna, więc nie mogliśmy sobie pozwolić na profesjonalny sprzęt. Zresztą po on nam by był skoro jesteśmy w tym amatorami i jeszcze nie mieliśmy gwarancji czy nam się to uda, czy pomysł wypali. Szczerze przyznam, że zostawiliśmy na jakiś czas całą naszą pracę, żeby tylko nauczyć się tych nowości – zdradza Siemiński.
Pierwszym filmikiem, jaki powstał była „Marionetka”. To opowieść związana z wystawą etnograficzną o życiu dawnych Kaszubów, hodowców owiec. W ciągu zaledwie pięciu minut każdy ze swoim dzieckiem może, oglądając filmik, stworzyć swoją własną gałgankową lalkę. Te produkcje muzealników obejrzało już 141 osób. Zdecydowanie największym powodzeniem, bijącym rekordy popularności, cieszy się filmik o życiu i twórczości Antoniego Peplińskiego. Był odtwarzany aż 818 razy!

- Najważniejsze w tej chwili są pomysły. Przezwyciężyliśmy już tremę, strach przed czytaniem, bo nikt nie lubi swojego głosu. Dużą wagę przywiązujemy do merytoryki. Nie jesteśmy prywatna firmą, która ma sondować co internauci będą oglądać, żeby zbijać pieniądze na odtwarzaniu reklam. Mamy też rolę edukacyjną, stąd cykl „Muzealne zagadki”

- wylicza dyrektor bytowskiego muzeum i zapewnia, że skoro już taki kanał istnieje, to nie umrze śmiercią naturalną wraz z otwarciem placówki dla zwiedzających. - Zawsze nam się wydawało, że kontakt z żywym turystą jest najważniejszy. Dopiero koronawirus pozwolił nam na to spojrzeć z innej perspektywy. Do tej pory nie czuliśmy potrzeby istnienia w mediach społecznościowych, bo nie mieliśmy kłopotu z brakiem zwiedzających. Teraz dostrzegamy, że to co zrobiliśmy zostanie na naszym kanale na zawsze i zajrzeć do tego może każdy w Polsce czy na świecie – zaznacza Siemiński.
Warto zajrzeć na kanał bytowskiego muzeum, bo są tak przecudne porady Borowej Ciotki dotyczące ziół, archiwalne nagrania z kongresu Związku Polaków w Niemczech jaki odbył się w Berlinie w 1938 roku, zdjęcia z bytowskich pochodów pierwszomajowych w latach 50... Trudno wymienić jednym tchem wszystkie tematy, jakimi muzealnicy z Bytowa starają się zainteresować internautów.
Co ciekawe, podobna placówka do bytowskiej, Muzeum Historyczno-Etnograficzne im. Juliana Rydzkowskiego w Chojnicach, kanał na YouTube założyło dwa lata temu i są tam dwa filmiki, a osiem w sieci umieściło Muzeum w Lęborku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytow.naszemiasto.pl Nasze Miasto