Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Do 20 lipca złóż w starostwie bytowskim wniosek o usunięcie azbestu

Szym
Tak pozbywano się azbestu na Morenie w Gdańsku
Tak pozbywano się azbestu na Morenie w Gdańsku Fot. archiwum DB
Starostwo bytowskie zachęca mieszkańców zainteresowanych usunięciem azbestu z dachów swoich budynków do składania wniosków, bo można otrzymać dofinansowanie, nawet do 75 procent wartości inwestycji.

Jest to możliwe dzięki II edycji konkursu ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku pod nazwą Usuwanie Wyrobów Zawierających Azbest z Terenu Województwa Pomorskiego.

- Wnioski przyjmować będziemy do 20 lipca. My osobiście musimy złożyć je do WFOŚ w terminie do końca lipca, więc nie ma mowy o przedłużaniu go dla składających - mówi Małgorzata Zielonka, p.o. naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa w bytowskim starostwie.

W 2002 roku ruszył krajowy program walki z azbestem. Efekty jego działania są jednak mizerne. Od tego czasu usunięto zaledwie milion ton tego materiału. Według prawa powinny to robić gminy, spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i prywatni właściciele domów. Jednak mieszkańcy wsi i małych miast, w których jest aż 70 proc. krajowego azbestu, nie chcą pozbywać się go na własny koszt. Często nie mają pieniędzy, a oczyszczenie 100 m kw. dachu kosztuje średnio od 1,6 do 3 tys. zł.

- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska przyznaje na ten cel maksymalnie 75 proc. wartości inwestycji. Zobaczymy jaka sytuacja będzie z naszymi własnymi środkami. Być może starosta dofinansuje 15 proc. ten cel, tak jak poprzednim razem. Liczymy na to, że gminy również pokryją 15 proc. kosztów - tłumaczy Zielonka.
O usunięcie szkodliwego azbestu z dachów wnioskować mogą wszyscy, łącznie z przedsiębiorcami. W październiku mają ruszyć pierwsze prace przy demontażu azbestu. Natomiast zakończenie działań przewidywane jest w sierpniu 2012 roku.

- Na dzień dzisiejszy otrzymaliśmy około 60 wniosków. Uwzględniono też te, które były na liście rezerwowej w poprzedniej edycji konkursu - informuje Zielonka.
WFOŚ w Gdańsku rozstrzygnie konkurs na dotacje do 30 września tego roku. W przypadku chęci skorzystania z dofinansowania na transport i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest magazynowanych na terenie nieruchomości, do deklaracji należy dołączyć wyłącznie fakturę za demontaż wyrobów zawierających azbest i przygotowanie do transportu, wystawioną przez podmiot uprawniony do wykonywania prac polegających na zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest. Mieszkańcy powiatu bytowskiego zainteresowani udziałem w konkursie proszeni są o składanie deklaracji chęci przystąpienia do projektu w siedzibie starostwa przy ul. 1 Maja 15 w Bytowie.

- Trzeba wypełnić deklarację. Oprócz tego trzeba dołączyć zdjęcie domu posiadającego taki dach. Bez tego inwestycja nie zostanie dofinansowana - wyjaśnia M. Zielonka.

Rządowy plan zakładał szybkie i bezproblemowe usunięcie wszystkich dachów wykonanych z azbestu. Niestety jednak, sytuacja wcale nie została opanowana. Mimo, że sprawa trującego azbestu jest nagłaśniana od paru lat, tak naprawdę wielu z obywateli nie chce narażać się na koszt wymiany dachu.

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytow.naszemiasto.pl Nasze Miasto