Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bunt kierowców zatrudnionych w PKS. Twierdzą, że firma obciąża ich kosztami ogrzewania autobusów

Leszek Literski
Kierowcy dostają 1,5 litra paliwa na godzinę ogrzewania autobusu. Twierdzą, że to za mało
Kierowcy dostają 1,5 litra paliwa na godzinę ogrzewania autobusu. Twierdzą, że to za mało Leszek Literski
Kierowcy autobusów PKS twierdzą, że firma obciąża ich kosztami ogrzewania pojazdów. Będzie protest.

Jeszcze nie umilkły echa sporów między związkowcami a zarządem spółki PKS, a już szykuje się kolejny konfilkt. Tym razem chodzi o ogrzewanie autobusów.

- Dyrekcja zabiera nam premie za to, że mamy przepały w autobusach - mówi Tadeusz Klebeko, przewodniczący Związku Zawodowego Kierowców. - Podczas mrozów nasze pojazdy były niedogrzane. Dyrekcja przydzieliła nam dodatkowo 1,5 litra paliwa za godzinę ogrzewania autobusu. To stanowczo za mało. W ciągu tego czasu pojazdy spalały około 3,5 litra paliwa. Za przepał musimy płacić z własnej kieszeni.

Przewodniczący twierdzi, że z premii zabierano nawet 400 zł. - W biurze z pewnością dobrze się pracuje, gdy jest ciepło - komentuje. - My też chcemy pracować w godnych warunkach. Pasażerowie się skarżą, że jest zimno, a my co mamy zrobić? Autobusy jeżdżą niedogrzane, bo musimy oszczędzać.

Kierowcy chcą zorganizować akcję protestacyjną i wejść z pracodawcą w spór zbiorowy. Nie wykluczają również skierowania sprawy do sądu przeciw zarządowi o obciążanie ich kosztami użytkowania autobusów.

- Prezes chce naszym kosztem wyprowadzić firmę z długów - dodaje Klebeko. - W poprzednim wspólnym porozumieniu zgodziliśmy się na zmniejszenie dodatków jubileuszowych, stażowego oraz mniejsze stawki wynagrodzenia. Teraz chcą abyśmy jeszcze płacili za paliwo.

Przeczytaj o zmianach w Radzie Nadzorczej PKS

W proteście kierowców chce wesprzeć Niezależny Samorządny Związek Zawodowy “Solidarność”.

- Musimy się jako związki wspierać w działaniach. Spotkamy się by ustalić kolejne kroki - zapewnia przewodniczący związku Andrzej Wolski.

Prezes Leszek Waszkiewicz uważa, że dodatki do zużycia paliwa są niezależne od pory roku.

- Latem kierowcy mają dodatki za klimatyzację zamontowaną w autobusach, a zimą za ogrzewanie autokarów - tłumaczy. - Są one ustalane według normy. Przepały zdarzają się bez względu na porę roku. Każdemu z pracowników przyznawana jest premia i jest ona regulowana. Jeżeli zużywa on więcej paliwa, to premia jest mniejsza. Nigdy nie ma się pewności czy paliwo zostało zużyte do ogrzewania autobusów. Przyznawanie wynagrodzeń pracownikom jest wewnętrzną sprawą między pracodawcą a pracownikiem.

Prezes nie chce się odnosić do zbiorowego protestu pracowników. - Jeżeli otrzymam oficjalne pismo w tej sprawie, to się do niego odniosę. Na razie nie będę tego komentował - dodaje.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku odbył się kolejny spór pomiędzy zarządem spółki a pracownikami, którzy od nowego roku stracili część przywilejów. Po długich negocjacjach przyjęto zakładowy układ zbiorowy i nowy regulamin pracy. Według prezesa dodatki i przywileje były niekorzystne w obecnej sytuacji finansowej firmy(PKS drugi rok z rzędu generuje straty). Zrezygnowano m.in. z dodatków za sprzedaż biletów, obniżono dodatki stażowe i zmniejszono nagrody jubileuszowe.

Więcej informacji z powiatu w piątek 17.02 w Dzienniku Powiatu Bytowskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytow.naszemiasto.pl Nasze Miasto